Skipsreder Johan Chr. Isdahl fra Bergen ba Johan Anker tegne en 7meter båt etter den nye S-regelen i 1917. Tegningene er datert den 11. januar 1918. Den er målt og klassifisert av Norsk Veritas, første gang den 6. juni 1918. Ambition vant sin klasse i KNS' vårregatta 8. - 9. juni 1918 med konstruktøren Johan Anker ved roret. Den vant bl.a. over 7 meter S Pirat, den første 7 meter S som Johan Anker konstruerte.

Dette førte til at Ambition skulle representere Norge i seilasene om Øresundspokalen, som var på svenske hender. Seilasene skulle foregå ved Långedrag ved Göteborg den 14. - 18. juli 1918. Mannskap var bl.a. eieren. Eugen Lunde var rormann. Ambition seiret over den danske båten Pioner og den svenske båten Sfinx og vant pokalen til Norge for første gang. Pokalen forble siden i Norge.

Johan Chr. Isdahl seilte så videre til København hvor KDY arrangerte sin Øresunduke 25.-28. juli. Der møtte han Aksel Isdahl som deltok med sin 12mR Symra og Georg von Erpecom som seilte Irina II, en 10mR.

Det må ha vært en hyggelig uke for bergenserne. Ambition vant 3 av 4 seilaser, Symra samtlige og Irina II vant 3 av 4 seilaser. Om det opprinnelig var meningen å seile Ambition hjem til Bergen vet vi ikke, men J.C. Isdahl solgte i alle fall Ambition til grosserer C. Herschend i København. Symra og Irina II derimot, returnerte til Bergen. Det skulle gå 85 år før Ambition fulgte etter.

C. Herschend solgte båten allerede i 1919, for øvrig til generalkonsul Holger Adolph, som var eier av den danske 7 meter S Pioner, som Ambition vant over ved Øresundspokalseilasene. Med Adolph som eier deltok Ambition blant annet i en 7mS match, som foregikk over 3 dager, med Kong Christian X som rormann!

Adolph forærte i november 1920 Ambition til den Danske Marine, og her fortsatte den sin ærverdige kappseilaskarriere inntil marinen satte den på auksjon den 19. april 1956. Den ble imidlertid før auksjonen kjøpt av sjøløytnant I.R. Michelsen og hadde deretter tre eiere, inntil Jens Poulsen kjøpte den i november 1985.

Med en enestående interesse i båten sin, gjorde Jens en fantastisk innsats for å sette båtens historie sammen og finne frem gamle bilder og avisutklipp. Derfor er Ambitions lange karriere i dag utrolig veldokumentert. Jens gjorde også en stor innsats for at båten skulle fremstå som original. Da han kjøpte den, var det skåret 60 cm av hekken, men det lykkes ham å finne den avsagde "enden" hos båtbyggeren som hadde ført sagen, og hekken ble rekonstruert i 1992. Det originale akterspeilet ble gjenbrukt, slik at det igjen sitter på båten. Her er båtens navn inngravert.

Tilbake til toppen