Ambition kom til Bergens Seilforening i mars 2003. Vi var ivrige etter å lære henne å kjenne på sjøen og valgte derfor ikke å gå i gang med noe større prosjekt før sjøsetting. De lakkede områdene hadde holdt seg svært godt, så etter en del sparkling og maling av skuteside, samt stoffing av bunnen, ble Ambition sjøsatt i april.

Vår filosofi var at vi skulle lære båten å kjenne ordentlig før vi gikk gang med eventuelle utskiftninger.

Etter en del seilaser ble vi enige om å bytte ut Ambitions storseilsskjøte, samt å skifte ut vinsjen på bommen med en litt større Andersen-modell med skrallefunksjon. Forøvrig byttet vi ut en del skjøter og liner.

Vi begynte også å leke med tanken på en ny cockpitdørk. Planlegge kunne vi alle fall gjøre. Til vår forundring klarte vi også å produsere den ferdig før den første overnattingsturen 17-mai helgen.

Ved en havnemanøver nektet motoren, vår Vire 12, å gi forover inntil det bare var en ½ meter igjen til båten vi var i ferd med å torpedere. Dette fikk oss til å undersøke giroljen, som viste seg å være full av vann. Lekkasjen stammet fra kjølevannspumpen, som drives direkte av en aksling fra girkassen.

Etter å ha konsultert en utmerket privat hjemmeside for Vire 7 ,bestilte vi zimmerringer og pakninger fra Danmark. Vi klarte å bli ferdige med reparasjonen slik at vi ikke kom mer enn 15 minutter for sent til starten på Stord Rundt regattaen. Etter dette har motoren, som vi respektfullt omtaler som Hr. Vire, fungert problemfritt.

I vintersesongen står Ambition innendørs i hallen til Bergens Seilforening. Som det fremgår av tidligere års vedlikeholdsliste, har Ambition vært velsignet med eiere som har tatt godt vare på henne. Båten har aldri fått forfalle slik at det har vært nødvendig med en gjennomgående restaurering.

Ambition lider likevel, som så mange liknende båter, av problemer med den galvaniske spenningsrekken. I bunnen er det jernbånd som er festet til kjølboltene av bronse, med jernbolter gjennom ribber med kobbernagler.

Alle disse båndene må skiftes ut, og vi velger å sette inn nye av syrefast stål. I år tar vi 4 bånd i masteområdet. Vi freser ut koniske åpninger i skutesiden der mahognien lokalt er dårlig, for så å lime inn nye plugger. Den delen av ribbene som er dårlig bytter vi ut med nye i laminert eik. Samtidig benytter vi anledningen til å bytte ut mastefoten med en ny i syrefast stål.

Vi fikk også lyst til å gi cockpiten en avslutning over benkene akter. Slik det er i dag er det åpent akterover.

Det nye stykket blir buet i sidene for å stå i stil med cockpitkarmen. Atkomsten til området bak blir ivaretatt ved to luker med sjalusi. Lukene kan også stå åpne når Ambition ikke er i bruk, for å sikre ventilasjon.

Til toppen